U bent hier
N-VA en GROEN zijn het onbehoorlijk bestuur van BR30,CD&V en Open VLD meer dan beu
Meerderheid weigert halsstarrig een eerlijk debat over plaatsing trajectcontroles gebaseerd op objectieve cijfers.
Omdat die er niet zijn?
Op de gemeenteraad van 31 augustus kwam het wederom tot een clash tussen oppositie (N-VA en GROEN) en meerderheid ( BR30,CD&V en Open VLD).
Onze gemeente trad toe tot een opdrachtencentrale die haar in de mogelijk stelt om over te gaan tot het bestellen en plaatsen van de extra 9 trajectcontroles op het Bonheidens grondgebied.
N-VA en GROEN zijn tevreden dat het gemeentebestuur uiteindelijk gekozen heeft voor een juridisch sluitende procedure na de vernietiging van de vorige beslissing door minister Somers om met privé-partner TAAS in zee te gaan. Dit na een klacht van de N-VA- en GROEN-fractie bij Binnenlands Bestuur Vlaanderen.
Op de gemeenteraad van juni keurden de raadsleden de instap in het raamcontract unaniem goed.
Meerderheid weigert gemeenteraadscommissie te organiseren
Op die zelfde gemeenteraad werd door de oppositie nogmaals het debat geopend om zeer bedacht om te gaan met het gebruik van trajectcontroles en werd de bijeenroeping van een gemeenteraadscommissie Mobiliteit gevraagd alvorens over te gaan tot gunning en keuze van straten.
N-VA en GROEN wachtten geduldig op de uitnodiging voor de commissie waar echt ruimte komt voor een debat dat onderbouwd kan worden met actuele verkeerscijfers voor die straten die men van een trajectcontrole wil voorzien.
Bovendien wilden we ook graag een advies van een verkeersdeskundige over de mobiliteitsingrepen die het meest zinvol zijn en tegemoetkomen aan de knelpunten. Maar tevergeefs..
Op de gemeenteraad van 31 augustus 2022
Barbara Maes van GROEN en Guido Vaganée van N-VA brachten het thema dan maar op de gemeenteraad van 31 augustus.
Zonder democratisch debat en zonder inspraak van de burger
N-VA en GROEN waren verbaasd dat het college van burgemeester en schepenen tijdens de vakantieperiode in alle stilte overging tot beslissing ,gunning en plaatsbepaling.
“In het mobiliteitsplan is de vermelding van trajectcontroles amper een voetnoot waard. De mobiliteitsraad werd niet geraadpleegd. Bewoners van de betrokken straten zijn niet op een rechtstreekse wijze geïnformeerd. U beste schepen Vanmarcke heeft gezegd dat dit wel zou gebeuren.”………. “ We wachten allen nog op een degelijk en onderbouwde argumentatie vanwege dit bestuur over de trajectcontroles. Een argumentatie gebouwd op actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen.” Barbara Maes - fractieleider GROEN
Een trajectcontrole is een hulpmiddel, geen doelstelling.
Een trajectcontrole is het sluitstuk van een verkeersveiligheidsvisie, het is een handhavingsmiddel om het verkeersreglement te laten naleven. De gebruikte middelen moeten billijk, efficiënt en proportioneel zijn in elke situatie. Een trajectcontrole moet de snelheid matigen op drukke straten, maar zorgt niet voor het voorkomen van verkeer. Een maatschappelijk debat over deze kwestie is de logica zelve en een kwestie van goed bestuur.
Hier slaat het gemeentebestuur de bal volledig mis.
Meer dan 1 miljoen euro investeringen in financieel moeilijke tijden
De plannen van de meerderheid hebben een zeer grote financiële impact met een investering van meer dan 1 miljoen euro en nog ettelijke tienduizenden euro’s recurrente kosten per jaar.
Een spelletje vogelpik?
“Het is ons een raadsel op welke wijze het gemeentebestuur zijn selectie heeft gemaakt. Via een spelletje vogelpik? Het is onbegrijpelijk dat een trajectcontrole de enige oplossing zou zijn voor landbouwstraten zoals bijvoorbeeld de Achterdiedonken. Risicogebieden met vooral doorgaand extern verkeer en schoolfietsroutes, zoals de Boortmeerbeeksebaan en de Hollakenbaan, worden dan weer niet meegenomen.” Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de honderdduizenden euro’s enkel worden besteed om de verkiezingsfetisj van de schepen waar te maken.
Behoorlijk bestuur? Ik heb er mijn idee over…“ Guido Vaganée - fractieleider N-VA
Wij hopen dat de fracties van de meerderheid alsnog tot bezinning komen en hun verantwoordelijkheid nemen.
De fracties van N-VA en GROEN blijven op een gezond kritische en constructieve wijze de belangen van de Bonheidenaars en Rijmenammenaars verdedigen, ook in dit dossier.