U bent hier
Halve maatregelen geven halve oplossingen en halve veiligheid
Gisteren werden de raadsleden in kennis gesteld van de aanpassingen aan de verkeerssituatie met betrekking, zoals de meerderheid het noemt "doortocht Bonheiden Centrum".
Na maanden van bezorgde reacties door N-VA, GROEN en burgers op de maatregelen en verandering van de verkeersafwikkeling in het dorp ziet het gemeentebestuur in dat het een onveilige situatie is geworden.
We zijn alvast blij dat de meerderheid eindelijk inziet dat men onbedachtzaam is tewerk gegaan en tot actie moet overgaan.
Of spelen de komende gemeenteraadsverkiezingen hierbij een rol?
Tot daar het goede nieuws.
De soap gaat spijtig genoeg verder.
Met halve maatregelen krijg je nu eenmaal halve oplossingen en halve veiligheid.
Bonheiden installeerde in de vorige legislatuur een goed uitgedacht en innovatief verkeers-afhandelings-concept, uitgetekend door het gekende mobiliteit expertbureau Vectris.
Om zuiver politieke en ondoordachte redenen gooide de schepen van mobiliteit de veilige verkeersafwikkeling in de vuilbak en stapte af van de beveiligde oversteekbaarheid. Met de gekende gevolgen.(4 ongevallen)
Om de afwikkeling van 25.000 verplaatsingen per dag op een veilige wijze af te handelen op een asymmetrisch kruispunt , kan je niet anders dan te werken met een verkeerslichtenregeling.
Door destijds gebruik te maken van Wachtverzachters ( aftelklokken) was de oversteekbaarheid van fietsers en voetgangers geregeld alsook de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer.
Maar voor het gemeentebestuur is terugkeren naar een bewezen veilige en efficiënte oplossing onbespreekbaar.
Dus dan maar halve maatregelen nemen om de brandjes te blussen.
Ze baseren zich op subjectieve en objectieve gegevens om hun aanpassingen te verdedigen, zegt het persbericht.
Verwijzen naar een enquête die niet werd opgesteld volgens de regels van de kunst, onvoldoende toegankelijk was en de GDPR reglementering aan hun laars lappend is alvast geen goede basis om van te vertrekken. Maar zelfs in deze enquête kreeg het mobiliteitsbeleid een onvoldoende.
Verschillende doelgroepen en verkeersdeelnemers zijn niet betrokken.
De leeftijdscategorie tussen 12 jaar en 18 jaar is onvindbaar , nochtans zijn zij een belangrijke grote en kwetsbare groep verkeersdeelnemers .
Bij de opmerking op de commissie Mobiliteit waar we vroegen naar de oversteekbaarheid voor fietsers , kregen we het antwoord ; Wij hebben geen opmerking gekregen van deze doelgroep , dus er is dan ook geen probleem….
Nochtans blijft het ook in de aangepaste nieuwe situatie zeer bedenkelijk dat fietsers moeten afstappen en zich als voetgangers moeten gaan begeven in het dorp om oversteekbaarheid af te dwingen. En dat in de Fietsgemeente van Vlaanderen?
Ook is niet onderzocht wat de relatie is tussen de nieuwe verkeerssituatie in de Oude Kasteellaan en de doortocht van alle verkeersdeelnemers in het dorp.
Drukknoppen zetten op 2 oversteekplaatsen is niet de oplossing
Drukknoppen zetten op de oversteekplaatsen van Gekko en Carrefour en niet aan de Schoolstraat, de Waversesteenweg en de Muizensteenweg is geen oplossing, het zal zorgen voor meer onduidelijkheid en zal de afwikkeling van de verkeerstromen sterk verstoren.
De opgebouwde verkeersassen zullen hun werk niet meer kunnen doen en dit zal zorgen voor verkeerschaos.
Het huidig mobiliteitsbeleid voldoet niet aan de 8-80 norm
Het basisbeginsel voor een modern mobiliteitsbeleid is de 8-80 norm . ( kunnen 8 tot 80 jarige zich autonoom en veilig verplaatsen in het verkeer in onze gemeente?) De huidige halve maatregelen geven deze garantie niet. In tegendeel zelfs.
De toekomst zal aantonen dat er heel veel onnodige financiële middelen zijn verspild aan de spielerei van dit gemeentebestuur om tegen alle experten in hun gelijk te willen halen.
We kunnen als oppositiefractie hier spijtig genoeg enkel kennis van nemen en hopen samen met u op beterschap in de toekomst.