U bent hier
De ELEKzone zet Hybride rijders aan om het centrum op elektrisch aandrijving te passeren
Hybride wagens kunnen helpen de luchtkwaliteit in kerngebieden te verbeteren
De gebruikersstudie van Curiezeneuze uit 2018 gaf weer dat de luchtkwaliteit in Bonheiden matig tot goed is behalve op één punt in de winkelcorridor (centrum van Bonheiden) met een meting van 40-45 µg/m³.
Wat kan helpen?
Het aandeel Hybride wagens in onze gemeente in opgang is van 283 in 2020 naar 396 in 2021 Bonheidenaars en Rijmenammenaars nemen 1,2% van het totaal aantal nieuwe Hybride voertuigen in Vlaanderen voor hun rekening.
Tegen 2035 zullen ook de eigen vloot autobussen van De Lijn volledig elektrisch rijden. Ondertussen zal men vooral inzetten op de ge-update Hybride voertuigen.
Om te voorkomen dat tijdens de transitieperiode 2022-2035 autobussen en personenwagens de situatie in onze lokale corridor nog zou bestendigen of verslechteren zou een duidelijke aanbeveling om in een afgebakende zone elektrisch te rijden kunnen helpen.
Niw inschrijvingen | Batterij elektrisch | Plug -i Hybride | CNG............ |
2016 | 1529 | 5590 | 2007 |
2017 | 1979 | 9381 | 2137 |
2018 | 2658 | 6925 | 3203 |
2019 | 6575 | 6693 | 2720 |
2020 | 10731 | 22728 | 1825 |
Enkele Vlaamse cijfers:
Ook in 2020 maken milieuvriendelijke wagens een steeds groter aandeel uit van de nieuwe aankopen. Het marktaandeel milieuvriendelijke wagens overstijgt nu 13 %, waar het in 2019 nog minder dan 5 % bedroeg.
Het marktaandeel batterij elektrische wagens stijgt minder snel dan het aandeel plug-in hybriden. Waar de beide aandelen in 2019 rond de 2 % schommelden, doen plug-in hybriden (meer dan 8%) het in 2020 dubbel zo goed dan batterij elektrische wagens (rond 4%).
Correct inzetten van Hybride wagens
Toch moeten we vaststellen dat de Hybride wagens niet altijd optimaal worden ingezet. Door elektrisch te rijden in gebieden met een hoge densiteit en over te schakelen naar verbrandingsmotor in meer open gebieden kunnen Hybride rijders een wezenlijke bijdrage leveren voor de luchtkwaliteit binnen stads- en dorpskernen.
Hybride autobussen via geofenching
De Lijn zal de omschakeling tussen verbrandingsmotor en elektrische motor op haar autobussen aansturen door Geofenching.
Op de gemeenteraad van oktober 2021
De N-VA fractie vraagt aan het college om de invoering van een ELEKZONE in de (winkelcorridor) vanaf kruispunt Muizensteenweg tot aan de wissel te onderzoeken en de chauffeurs van Hybride wagens aan te zetten via elektrische aandrijving door het centrum te rijden.
De N-VA fractie vraagt aan het college om met De LIJN in overleg te gaan om de dorpskernen in onze gemeente op te nemen in de Geofenching, zodat de autobussen via elektrische aandrijving onze kernen passeren.