Twee jaar geleden maakte De Lijn een einde aan buslijn 531 en installeerde een halte voor de Belbus. 'Maar die zorgt voor grote problemen', zegt Chris Verhuyck. 'Als we dat nummer bellen wordt er gewoon niet opgenomen, zeggen ze dat ze niet kunnen komen of stellen een onmogelijk uur voor. In de wijk zijn er heel wat adolescenten die school lopen in Mechelen, Hagelstein of de Ursulinnen. De jongeren hebben geen vervoer of moeten met de fiets tot aan de Toyotagarage langs een zeer gevaarlijke baan zonder fietspad of met de auto naar school. Oudere mensen zitten helemaal geïsoleerd, want er is geen apotheker, en behalve de bakker geen enkele winkel en in het ziekenhuis geraken ze niet zonder auto. De belbus kan alleen per computer besteld worden terwijl oudere mensen zelfs geen computer hebben. Twee jaar geleden ondernam het gemeentebestuur wel actie, maar daar bleef het bij.
'Oppositiepartijen SP.A en N-VA schaarden zich achter het dossier. Onze vertegenwoordiger Marc Hendrickx stelde enkele parlementaire vragen aan minister Crevits (CD&V) en we konden samen met 'Busje komt zo' samen zitten met de mobiliteitsspecialisten', vertelt Guido Vaganée (N-Va). 'We beseffen dat er moet bespaard worden, maar misschien is het mogelijk om 's morgens, 's middags en 's avonds en eventueel ook op zaterdag een busdienst te organiseren via de lijn Vlaams-Brabant. Daarvoor is het nodig te weten wat de noden zijn van de mensen. Is er bijvoorbeeld nood aan schoolvervoer ? Hoeveel houders van een abonnement kunnen nu geen gebruik maken van de diensten?'
De enquête valt op zondag 18 maart in de bus en de medewerkers van 'Busje komt zo' verzamelen de ingevulde formulieren op zondag 25 maart.